Язык сайта
Выбрать язык / Choose language:
Ukranian
English
French
German
Japanese
Italian
Portuguese
Spanish
Danish
Chinese
Korean
Arabic
Czech
Estonian
Belarusian
Latvian
Greek
Finnish
Serbian
Bulgarian
Turkish
Приветствую Вас Гість
RSS
 
Главная Регистрация Вход
Каталог статей »
Палац - це ми!

Меню сайту

Категорії розділу
Оркестр народных инструментов [9]
Духовой оркестр [2]
Образцовый художественный коллектив
Ансамбль народного танца «Веселка» [3]
Ансамбль «Юность Прибужья», [3]
Театральный коллектив "Мечта" [1]
Ансамбль "Джерельце" [1]
Коллектив эстрадного вокала "Каприз"; [1]
Капелла бандуристов "Украиночка" [2]
Вокальный ансамбль "Парус" [1]
Ансамбль классического танца «Дивертисмент» [1]

Главная » Статьи » Отдел художественно-эстетического воспитания » Оркестр народных инструментов

Творча взаємодія вокального та інструментального жанрів. Майстерність оркестрового акомпанементу. (розробка заняття)
Творча взаємодія вокального
та інструментального жанрів. Майстерність оркестрового акомпанементу


Укладач: Близниченко І.В.,
керівник-методист
оркестру народних інструментів


Спільне заняття вихованців оркестру народних інструментів (керівник Близниченко І.В.) та фольклорного ансамблю «Барвінок» (керівник Квітка І.С.).

Мета заняття:
Навчальна:
- познайомити вихованців з історією виникнення народної пісні, її жанрами; розкрити значення народної пісні в репертуарі оркестру народних інструментів;
Розвиваюча:
- сприяти розвитку творчих здібностей юних музикантів, їх виконавської майстерності;
Виховна:
- прищеплювати вихованцям любов до національної культури свого народу, пісень і музичних традицій рідного краю.
Завдання:
- навчити вихованців різних колективів слухати один одного, порівняти звучання народної пісні в супроводі оркестру і без супроводу (а капела);
- розвивати емоційну сферу, образну уяву, фантазію, увагу вихованців, - поповнити словниковий запас всіх учасників заходу;
-виховувати вміння відчувати прекрасне, узгоджувати свої дії з діями інших.
Методи: словесні – розповідь, бесіда, пояснення;
наочні - демонстрація періодичних видань;
практичні – практична робота, інтерактивні завдання,
навчальні вправи.
Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Терміни до даної теми: «народна пісня», «фольклор», «жанровий діапазон», «художній образ», «фольклорне звучання».
Міжпредметні зв’язки: з літературою, в т. ч. фольклором, поезією.
Вид заняття: інтегроване.
Тип заняття: застосування вмінь та навичок.
Форма заняття: зведена репетиція.
Очікуваний результат : досягнути злагодженого ансамблевого звучання вокальних партій і оркестрового акомпанементу в роботі над українськими народними піснями:

«Чорноморець іде», обробка В. Жевнера,
«Червоні буряки»,
«Ішов Миколай»,
«Добрий вечір».
Обладнання: музичний центр, аудіозаписи українських пісень «Соловейко», «Вийшли в поле косарі», російської народної пісні «Світить місяць».

Хід заняття:
І. Вступна частина.
Організаційний момент.
Оголошення теми заняття, мети, очікуваного результату.
Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності гуртківців.
Яке чудове привітання! Добрий день – це означає, що всі ми бажаємо один одному добра. Наша зустріч відбувається в святкові різдвяні дні. І тому слова побажання добра, здоров’я, щастя набувають особливого змісту.
Сьогодні на нашому занятті гостинною господинею буде народна пісня. Тема нашого заняття: «Творча взаємодія вокального та інструментального жанрів у роботі над народною піснею. Майстерність оркестрового акомпанементу».
Ми поговоримо про історію народної пісні, її жанри. Тому повноправними учасниками нашого заняття будуть вихованці фольклорного ансамблю «Барвінок» і його керівник – Ірина Сергіївна Квітка.
У процесі роботи над виконанням народних пісень ми спробуємо досягнути злагодженого ансамблевого звучання вокальних партій і оркестрового акомпанементу.
А щоб налаштуватися на співпрацю і творчість саме в ці святкові різдвяні дні, ми звернемося до багатої скарбниці народних традицій і станемо учасниками обряду колядування, який покаже нам фольклорний ансамбль «Барвінок».
ІІ. Основна частина.
/ Фоном звучить музика /
Педагог: Такого сплеску в музиці і слові,
Вогню такого не передаси
Нічим, крім пісні, посестри любові,
Криниці невичерпної краси!
Ясні зорі, тихі води, долини орлині, високі ліси, безмежні поля – все це наша Україна. З давніх часів славилася Україна своїми талантами, піснями, танцями, музикою, казками, легендами, вишивкою, гончарством. Кожен українець володів таємницями якоїсь майстерності. З роками людина ставала мудрішою і всю свою мудрість висловлювала і передавала своїм нащадкам у піснях, музиці, казці. Народна творчість – бездонна криниця народної мудрості.
Питання до вихованців: Як люди передавали своє мистецтво від покоління до покоління, якщо вони не вміли читати, не знали нотної грамоти?
Відповіді вихованців
Педагог: Усна народна творчість пройшла крізь століття і збереглася до наших днів, як безмежна і неоціненна спадщина нашого народу.
Українська народна пісня характеризується дуже великим жанровим діапазоном. Це:
- Весільні пісні,
- Гумористичні,
- Дитячі,
- Соціально-побутові,
- Козацькі пісні та думи,
- Колядки, щедрівки,
- Ліричні пісні,
- Купальські,
- Обрядові пісні,
- Патріотичні та ін.
Давайте проведемо невелику пісенну вікторину.
Керівник фольклорного ансамблю «Барвінок» Квітка Ірина Сергіївна заспіває по куплету з кількох народних пісень, а ви, друзі, постарайтеся визначити, до якого жанру можна віднести кожну із них:
1. «Ой на горі жито, сидить зайчик» (дитяча);
2. «Ой ходить сон коло вікон, а дрімота ...» (колискова);
3. «Сіяв мужик просо» (соціально-побутова);
4. «Ой там, на горі» (лірична);
5. «Коляд, коляд, колядниця ....» (колядка);
6. «Ви, серця, покохались, на добро побрались, щастя й долі вам бажаємо на весіллі ... » (весільна);
7. «Ой, виходить та в сей вечір на вулицю весна-красна» (хороводна);
8. «Ой, гоп дина-дини» (жартівлива);
9. «Ой, на Івана, та й на Купала» (купальська).
Вихованці визначають жанр пісні

Педагог: Ви правильно розподілили пісні за жанрами. А тепер давайте звернемося до репертуару нашого оркестру народних інструментів.
У нашому репертуарі багато народних пісень: пісні для вокального ансамблю в супроводі оркестру, обробки українських і російських народних пісень для оркестрового виконання, акомпанемент ансамблю ложкарів.
Розпочинаємо роботу над піснями для вокального ансамблю з оркестром. Народні пісні «Чорноморець іде», «Червоні буряки» відносяться до жанру соціально-побутової пісні. У цих піснях закладено величезний життєвий досвід народу, його дух, мораль, звичаї, почуття, вірування, характер побуту. Все це ми повинні майстерно донести до слухача через пісню.
Робота над піснями

Перед початком роботи над виконанням соціально-побутової пісні «Чорноморець іде» використовується інтерактивний прийом «Уявний мікрофон». Виконання даної вправи допомагає вихованцям скласти уявлення про різноманітність образів пісні.
Дітям пропонується відповісти на низку питань, які допоможуть відтворити емоційно образну картину пісні: хто такий Чорноморець? Який він? Молодий чи старий? Хто така Чорноморочка? Яка вона? Де відбувається дія?
Загальні вимоги в роботі над піснями:
- робота над ансамблем між оркестром і вокальною групою;
- передача художнього образу кожної пісні засобами музичної виразності (динамічні відтінки, фразування, звуковедення);
- виконання пісень в цілому.
Вимоги до вокальної групи:
- передача тексту пісні засобами міміки, жестів для більш видовищного виконання;
- правильне інтонування вокальних партій, сопрано, альтів.

Вимоги до оркестру:
- збалансоване звучання оркестру;
- виразне виконання вступу, програшу, налаштування вокаліста на характер пісні, яка виконується.
Педагог: Зараз ми зупинимось на обробках народних пісень, написаних для оркестрового виконання. Виконаємо дві народні пісні: «Соловейко» та «Вийшли в поле косарі», які дуже різні за характером звучання.
«Соловейко» – відноситься до жанру ліричної пісні, у якому на першому місці – не події, а почуття, переживання, настрій, тобто жіноче начало.
Для того щоб вихованці відчули ліричний настрій пісні, використовується інтерактивний прийом «Аукціон». Педагог пропонує назвати найкращі риси своїх матерів (добра, лагідна, чуйна тощо). Перемагає той вихованець, який останнім добере епітет чи порівняння.
Робота над п’єсою:
- передача художнього образу музичного твору засобами музичної виразності (звуковедення, динамічні відтінки, побудова музичних фраз);
- звучання п'єси в ансамблі.
Педагог: Наступна п'єса, яку ми виконаємо – «Вийшли в поле косарі».
Розпочнемо роботу з вірша:
«До нас, Боже, до нас,
Велика нивка жита у нас!
Ми цю нивку дожнемо
І другу почнемо!»

Виконання п'єси
Педагог: Виконання цієї п'єси ми повинні наблизити до фольклорного звучання.
Слово фольклор у перекладі з англійської мови означає «народна мудрість». П'єса – це розповідь про народне селянське життя. Сюжет один, а зміст кожної глави (цифри) різний. Слухачі повинні почути відтінки народного гумору.
Питання до вихованців: Який інструмент в цій п'єсі виконує сольну партію? (сопілка).
Робота над п'єсою:
- Показати вміння оркестру акомпанувати сольному інструменту.
- Передача художнього образу засобами музичної виразності (динамічні відтінки, фразування, звуковедення)
Педагог: У народній музиці широко використовуються шумові інструменти: бубон, рубель, коробочка, тріскачки, дзвіночки, ложки.
Зараз юні артисти ансамблю «Веселі ложкарі» виконають для вас російську народну пісню «Світить місяць».

Виконання ансамблем «Веселі ложкарі»
російської народної пісні «Світить місяць»

Педагог: «Веселі ложкарі» своїм виступом підвели нас до різдвяної частини нашого заняття.
Новорічні, Різдвяні свята ми почали відзначати із Дня Святого Миколая. Цьому святу присвячено пісню «Йшов Миколай».
Оркестр народних інструментів та ансамбль «Барвінок» виконують пісню «Йшов Миколай»
Педагог: Давайте пригадаємо, які народні різдвяні свята ми знаємо?
- Різдво,
- Маланки,
- Василя,
- Водохреща.
У Різдвяні дні прийнято колядувати. Обряд колядування покаже нам фольклорний ансамбль «Барвінок».
Демонстрація обряду колядування вихованцями
фольклорного ансамблю «Барвінок»
ІІІ. Підведення підсумків заняття.
Рефлексія.
Питання до вихованців: Чи цікаво було на занятті? Що нового ви дізналися сьогодні, чого навчилися на занятті? Що саме запам’яталося? Чи хотіли б ви частіше зустрічатися з вихованцями інших колективів на заняттях?
Педагог: Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше заняття. Ми продемонстрували різноманітність нашого репертуару. Але в роботі – досконалості немає меж. Нам ще багато треба працювати над злагодженим звучанням між оркестром та вокальною групою, прислухатися один до одного, розвивати акторську майстерність для передачі образного змісту твору. Ми з вами повинні постійно самовдосконалюватись, аби виконання наших номерів було яскравим і видовищним. А на сьогодні із поставленими завданнями ви справилися.
Хочу порекомендувати вам у вільний час познайомитися з книгою, яка допоможе глибше пізнати фольклорну спадщину Півдня України і Миколаївщини «Козацька веселка над Бугом. Свята та обряди за народним календарем в козацьких поселеннях Миколаївщини. Хрестоматія з народознавства».
Давайте закінчимо наше заняття на святковій ноті, нехай наші душі наповнить світлом і добром усім відома різдвяна пісня «Добрий вечір, пане господарю», яку ми заспіваємо разом.
Виконання пісні «Добрий вечір, пане господарю»

Використана література:
1. Ковальова О. Ф. Українська народна творчість. – Миколаїв.: «Іліон», 2007.
2. Пори року. Православний народний календар. – Краснодар, 1991 .
3. Другальов В. Про особливості фольклорно-пісенного виконання на Херсонщині. Матеріали ІІ обласної краєзнавчої Конференції. – Миколаїв, 1997.
4. Макаренко О. Слов'янський музичний фольклор Півдня України.
5. Макаренко О. Сторінки фольклорної спадщини Півдня України // Народна творчість. – 1993. – № 2.
6. Козацька веселка над Бугом. Свята та обряди за народним календарем в козацьких поселеннях Миколаївщини. Хрестоматія з народознавства. – Миколаїв: Можливості Кіммерії, 2002.
Категория: Оркестр народных инструментов | Добавил: Veta (13.01.2014)
Просмотров: 339 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Освіта














Друзі сайту

Форма входу


Статистика


Copyright Наталья Беркунская © 2018
Сайт управляється системою uCoz